Vazduh u Čačku ponovo je sinoć bio najzagađeniji na svetu prema sajtu AirVisual koji se bavi merenjem AQI i PM2.5 zagađenja. U Čačku postoje 3 uređaja povezana sa ovim sajtom i oni su pokazali vrednost od čak 1006 AQI, što je vrednost zagađenja i označena je sa opasan (HAZARDOUS).
Građani Čačka su uznemireni jer se uveče u vazduhu osećaju miris gareža i paljevine dok se iz gradske vlasti može čuti da udišemo odličan vazduh.
Prema Uredbi za kvalitet vazduha, granična vrednost izloženosti za PM2.5 čestice je 25µg/m3, što je 40 puta manje od najveće vrednosti koja je izmerena sinoć.
Problem, takođe, predstavlja i to što „zvanične“ merne stanice ne mere PM2.5 čestice u svakom trenutku već samo ponekad i onda se putem „zvaničnih“ kanala ne može imati kompletna slika o zagađenosti vazduha.
Mirko Poledica napisao je na svom Twitter nalogu sinoć da je u 23h zagađenje bilo 1006 AQI, i okarakterisao ga kao „Černobil“ u srcu Srbije.
Sinoć u 23h u Čačku. "Černobil" u srcu Srbije. pic.twitter.com/IWjy2ss738
— Mirko Poledica (@MikiP78) January 21, 2021
Zašto su PM2.5 čestice opasne i koje probleme mogu izazvati?
Zbog male veličine PM čestice se ponašaju kao gas. Prodiru kroz disajni sistem u alveole čak i do krvotoka. U slučaju udisanja PM čestice skraćuju dah, srce se napreže da bi kompezovalo smanjeni unos kiseonika i pri tom se iscrpljuje. Često mogu izazvati osećaj gušenja čak i napad astme. U slučaju veće koncentracije i dugotrajnoj izloženosti mogu uticati i na povećanju krvnog pritiska, srčanog ili moždanog udara pa i prerane smrti.
Iako vlada mišljenje da su ljudi koji boluju od resiratornih oboljenja pod većim rizikom, zapravo, ljudi koji boluju od kardiovaskularnih bolesti su više izloženi štetnom dejstvu PM čestica.
U najugroženiju kategoriju spadaju deca i stariji.
Kao da ne dišemo svi isti vazduh
Dodatni problem predstavlja apsolutno ignorisanje ovog problema od strane gradskih vlasti, ali i njihovo pokušavanje da se ovaj problem gurne pod tepih kao što je to bio slučaj i sa zagađenjem u Zapadnoj Moravi. Problem pored gradskih toplana svakako predstavlja i veliki broj vozila, ali se frekvencija saobraćaja uveče smanjuje, pa se može slobodno zaključiti da to nije glavni faktor. Takođe i veliki broj individualnih ložišta predstavlja problem za kvalitet vazduha.
Zbog ovakvog odnosa gradske vlasti po pitanju informacija o zagađenju, građanima ne preostaje ništa drugo već da se samostalno informišu kako reagovati u ovakvim situacijama, ali i o tome kada je vazduh zagađen.
Izvor: Direkt.rs