Cena kafe će od 1. jula verovatno biti viša u maloprodaji, saznaje nezvanično Politika. Za sada su nove cenovnike od kompanije „Atlantik grupa“ – za brendove poput „grand“ i „donkafe“ dobili veleprodavci, a kako će se i u kojoj meri ovo odraziti na potrošačke cene, još nije poznato
Istovremeno, prema istraživanju Politike, pojedine popularne pržionice koje posluju na beogradskom tržištu već su podigle cene. Tako u jednoj od njih za kilogram kvalitetne kafe još od juče treba izdvojiti za oko 15 odsto više novca.
Nezvanično, rast cena neće biti beznačajan, a neki od trgovaca pominju čak iznos i od 50 odsto.
Ipak, iako su sirovine za proizvođače poskupele 40 do 60 odsto, rast cena ka potrošačima – brendova koji se najviše prodaju na tržištu neće biti ni približno u onoj meri o kojoj se spekuliše.
Trenutno su u beogradskim trgovinskim lancima cene kafe prilično šarolike, a u toku su i akcijski popusti. Za pakovanje od sto grama kafe domaćih proizvođača treba izdvojiti od 150 do 210 dinara.
Na pitanje lista Politika da li su tačne informacije da kafa poskupljuje narednog meseca, i ako je tačno, za koliko, u „Atlantik grupi“ su rekli da o iznosu rasta cena još ne mogu da govore, ali se iz odgovora jasno može zaključiti da postoje razlozi da se to ubrzo dogodi.
„Generalno govoreći, i dalje poslujemo u okruženju visokih cena sirovina i usluga. U slučaju kafe, uglavnom, usled slabije berbe, logističkih problema s pristizanjem brodova, male raspoloživosti kafe na spot tržištu, involviranosti fondova na berzama. Konkretnije, kod arabike je zbog logističkih problema dostava kafe iz Brazila kasnila od kraja 2023. Fondovi su kratkoročno iskoristili manjak kafe i podigli nivo berze, a time i cenu arabike na visok nivo“, kažu u „Atlantiku“.
Kako su objasnili, kod robuste postoji i izazov nedovoljne raspoloživosti u 2024. zbog nepovoljnih vremenskih uslova u zemljama porekla dva najveća dobavljača Vijetnama i Indonezije, koji su zbog nepovoljnih vremenskih uslova podbacili s berbama.
Na visoke cene utiču i izazovi u transportu poput napada na tranzitne brodove, produženog vremena transporta za dvostruko i više.
„Iako je nemoguće internim uštedama poništiti kretanja na svetskim berzama sirovina, mi smo i do sada maksimalno vodili računa o tome da teret poskupljenja u čitavom lancu poslovanja ne prenesemo, svakako ne većim delom, na potrošače“, ističu u ovoj kompaniji i dodaju da je njihov pristup jasan i iz finansijskih izveštaja gde je vidljivo da su nastojali da „zaštite potrošače od dramatičnih poskupljenja nauštrb sopstvene profitabilnosti“.
„Atlantik grupa“ preuzela je u martu ove godine „Štraus adrijatik” do tada jednog od najvećih konkurenata. Tako da je uz „grandkafu” postala vlasnik i brendova kao što su „donkafa i „c kafa”.
Kako je tada objašnjeno, ovu transakciju odobrila je Komisija za zaštitu konkurencije uz određene uslove koje podrazumevaju strukturnu meru dezinvestiranja poslovanja prerade kafe u proizvodnom pogonu na Novom Beogradu, kao i mere ponašanja koje se, između ostalog, odnose na izveštavanje o svim aspektima proizvodnje domaće pržene kafe u Srbiji, veleprodajnim cenama i izvozu kafe, kao i na neobnavljanje i zabranu zaključivanja novih ugovora o proizvodnji privatnih robnih marki, koje su obe kompanije proizvodile za neke od najvećih trgovinskih lanaca.
Prema ranijem istraživanju komisije, najpopularniji brendovi „Atlantika“ bili su „grand“ i „bonito“ iz segmenta domaće mlevene kafe, dok je „Štraus“ na tržištu prisutan s najvažnijim brendovima „c kafa“ i „donkafa“.